Дългото мотаене между различни интереси доведе до забравата и запустяването
Ще се прави – няма да се прави. Ще има конкурс – няма да има конкурс. Има пари – няма пари. Ще зачитаме конкурса – няма да зачитаме конкурса.
За щастие всички тези неуточнени позиции от властимащите, които могат да вземат решение за кино Космос, не са фатални. Засега. Пожарът не беше толкова страшен, колкото в случая с Тютюневите складове. Сградата, конструкцията е здрава. Но докога?
Пожарът беше въпрос на време. Струпани боклуци, сравнително лесен достъп, пълна безстопанственост от страна на стопанина – Община Пловдив. Разпространената версия – младежи разбили вратата и запалили огън вътре – ми се струва, дори вярна, като слабо оправдателна. В действителност не е нужно нищо да се разбива – за толкова години в сградата не беше нужно да се разбива нищо, за да се влезе. Или поне така се говори, де.
Липсата на най-елементарна грижа правеше това действително възможно. Разбити прозорци, оставени лесни за достъп входове и прочее – всичко това, с ясно съзнание и без никаква грижа от общината.
Силно ме съмнява и версията в другата крайност – или поне, също ми се струва безперспективна. Че схемата е идентична с „подпалените от клошар складове“. Ако складовете се палят поради смес от строителни разрешителни, културни ценности и прочее, то кино Космос не е нито паметник на културата, нито е частна собственост, ограничена по някакъв начин от някого. Ако общината реши да събаря сградата, за да прави нещо друго, то няма да се нуждае от пожар.
В крайна сметка, според мен, тук става дума за едно дълго, почти безкрайно мотане. И една изоставена такава сграда, с, или без интереси, рано или късно ще пострада. И за това мотане – причина (а не конкретен повод) за пожара – са виновни всички в историята. Виновни са общинската администрация в цялост (без да отричаме единични лица или структури, които се опитват да направят нещо). Виновни са всички каращи се от всички страни архитектурни студиа – започвайки от тези, които „държат“ авторските права (без да отричаме законното им право да имат претенции).
Виновни сме и останалите – като общество, които не досаждахме и нападахме тези, с чието безхаберие и алчност киното гниеше и чакаше този очакван пожар.
Добрата новина е, че киното е добре. Темата отново е в центъра на вниманието. Част от местната власт, най-вече в лицето на културния отдел и зам.-кметът Пламен Панов, поне на думи, поддържат и се опитват да движат темата. Лошото е, че това може би няма да е достатъчно. Шансовете нещо в мисленето на по-високо ниво да се промени, са малки. Общината на по-високо ниво продължава да неглижира темата, дори опитвайки се да отклони средства, заложени за киното – дали в опит да отрече постижения на предходната управа или не, не е ясно. Което е странно, предвид, че и предходната управа упорито правеше спънки, когато имаше реален шанс киното да се реализира, при това със самофинансиращ се проект на „Колектив Кино Космос“, с минимална тежест върху градския бюджет.
Малко иронично, едва ли свързано по някакъв начин, но шеговито от гледна точка на историята, тъкмо днес един друг знаков (макар и много по-малък) проект на арх. Шинков, също е под опасност. Премахнат, без яснота за бъдещето му, е един прекрасен заслон на спирка от архитекта в София. Дали софиянци ще си спасят спирката, а ние киното, а всички – културното наследство? Зависи от нас, зависи от архитектите, които трябва да се помиряват, да си преглъщат егото или личните финансови интереси, зависи и от властта, която, понякога, е достатъчно просто да не пречи. Време за губене няма.
С право се тревожите за кино Космос. Така започна всичко преди време с кино Сердика на паметника В. Левски в София. Запалиха съвсем умишлено един бар над входа, сградата нямаше поражения, ноооо….. Първи купувач, втори купувач, събаряне 🙁 ииии…….. появи се хотел Хаят.
На чашата дръжката се слага отвънка; къде им е ДРЪЖКАТА на „авторските права“ според текста горе за „““…тези, които “държат” авторските права (без да отричаме законното им право да имат претенции)….”““???
Дали се съдържат в оформление като Нотариален Акт както всякоя валидна покупко-продажба? Вписан в Агенциятат по ВПИСВАНИЯТА?
Че да са валидни и СЪДЕБНО защитими, вместо кудкудякаме?
Дали мяза на Кредитна Карта (или автобусна) със изрезка като за ключодържател?
Дали е бронзова БУЦА както залежалите „награди“ ПЛОВДИВ или Тиквения Медал ЕРМ / ХЕРМ / ХЕРМЕС на налудния мутрополит?
(ОТ СТАРА КЪРВА ГЕРДАН? Сульо?)
Желаеме да закупиме ИЗГОДНО законно оформените „авторски права“ за Летище Пловдив. За Колодрумо се колебаемЕ.
Молиме за условия, срокове за изплащането и т.н. до адв. Екимджиев
Учил-недоучилият архитектурски „спец“ на ПодТеЛето Фьодор вместо да иде да положби изпит в поправителната сесия на АМТИ +И +Цирк, че да раздава оценки след като получи оценки задължителни за първоначална компетентност отново се възкачи на амвона да проповядва („на краставичари…“):
„…Виновни са всички каращи се от всички страни архитектурни студиа – започвайки от тези, които “държат” авторските права (без да отричаме законното им право да имат претенции)….“
Бре-бре, отвисоко НАД КОЛЕГИЯТА – глупости! То не ти е ПОПмузика, какиното, при сградите АВТОРЪТ НЯМА АВТОЕСКИ ПРАВА ЗА ПОКУПКО-ПРОДАЖБА.
Боб Дилън може да си ги продаде, защото правото му носи печалба все още, то е СТОКА, ценност; докато Шинков си е изконсумирал хонорара на млади години . . . софийският хотел България като беше шедьовър сега се преправя безпщадно = иди да ги спреш, мощняко!
А за киното накратко = знаем, че в БГстан е СТРАТЕГИЯ СЪСИПИЯТА на всяка ценност докато се скапе, за да си я приватизира ня#КОЙ Здрав Другар Властелин за жълти стотинки. Баня ОРТАмезар е ..частна собственост, не ли?
Корабът потъва правилно.
Напролет за ИМПЕРИАЛиста готвят депутатски имунитет . .
И сега, като започнат да падат парчета мазилка, до майки с колички….